לחץ-נפשי-והשפעתו-על-העור

23/09/2021
//
מאת: אמיר קלי
אמיר קלי

העור הינו האיבר הגדול ביותר בגוף שאתו אנו מזדהים בדימוי הגוף וכך אנו מזהים את עצמינו כ"אני", על כן העור מהווה צורת הבעה רגשית.
אנו "מבטאים" תחושות ורגשות דרך העור שלנו, מצוקה נפשית עשויה להוביל להתפרצות מחלות עור או להחריף את עוצמת הביטוי הדרמטולוגי במחלות עור קיימות.

מחלות עור כרוניות הממוקמות במקומות גלויים בגוף עשויות לעורר תגובות ורגשות שונים הנובעים מהצורך להסתגל לשינוי ולהגדרה העצמית מעצם קיום המחלה. מראה הנגעים הגלויים לעין והגרד הטורדני עלולים להשפיע על ההערכה עצמית, התפקוד היומיומי ולגרום לאי-נוחות חברתית.

מצוקה רגשית גורמת להתפרצות מחלות עור או מחריפה מחלה קיימת

בעשורים האחרונים גוברת ההכרה בקשר בין לחץ נפשי ומצוקה רגשית למחלות עור.
נעשו מחקרים רבים, ובין מחלות העור שנבחנו, מחלת הפסוריאזיס (ספחת) זכתה לתשומת לב רבה, משום שאצל האנשים הסובלים ממנה נמצא קשר הדוק בין מצבי מתח וחרדה לבין ההתפרצויות של נגעים וקילופים בעור.
אף ברפואה הקונבנציונלית יש הכרה והסכמה כי על-אף שמחלת העור מצריכה טיפול בסימפטומים העוריים של המחלה, יש לטפל גם באספקטים הנפשיים.
טיפול יעיל במחלת הפסוריאזיס יכלול התייחסות למישור הנפשי במקביל למישור הפיזיולוגי.

לחץ נפשי עלול לשמש כבעל תפקיד כפול, הן כסיבה התורמת להופעה של ההתפרצות העורית והן כתופעת לוואי של ההתפרצות עצמה. ניתן לראות במקרים רבים של פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס שהופעה או החמרה של גרד, אדמומיות וביטויים נוספים בעור, נצפית במקביל לשינויים כגון: גירושין או פרידה, מחלה קשה של בן משפחה, מעבר דירה, ניהול אורח חיים לחוץ.

רפואה משלימה – קשר גוף נפש

  • הרפואה הסינית כרפואה הוליסטית מביטה על האינדיבידואל כשלם ואינה מפרידה בין הגוף לבין הנפש (ראיית מכלול הסימפטומים ולא רק התמקדות בעור). שמים דגש בטיפול על ההיבט הפיזיולוגי וכן גם על השפעתו של המצב הנפשי של המטופל על מחלת העור.

    "אם הנפש שלווה, הלב בהרמוניה, ואם הלב בהרמוניה כך יהיה גם כל הגוף. כאשר הנפש נסערת, הלב מתנודד וכשהלב מתנודד זה פוגע בנפש" (HAINER ).

    מטרת הטיפול ברפואה משלימה הינה לסייע בהתמודדות עם הקשיים הרגשיים ובהשלכותיהם על מחלת העור הקיימת.
    מחקר שפורסם בגיליון נובמבר של "The American Journal of Pathology ע"י חוקרים מאוניברסיטת שאריט שבברלין ואוניברסיטת מק'מסטר שבקנדה, הוכיח שלחץ מחריף מצבי עור ועל-ידי כך שהוא גורם לעלייה במספר התאים החיסוניים בעור ומשפיעים על התפתחות מחלות עור.

    מחקרים הדגימו שבאמצעות שחרור של מוליכים עצביים (סרוטונין ודופאמין),
    הדיקור יתרום למצב רוח מרומם וישפיע על תופעות רגשיות, מתח וחרדה, ובעיות שינה.
    נקודות דיקור רבות בעלות השפעה טובה על העור בהפחתת הפריחה והגרד, והן בהשפעה על הנפש כהרגעה, מכיוון שבדיקור בין השאר  משתחררים אנדורפינים, החומרים הטבעיים המשפרים את מצב הרוח. כמו כן גם צמחי מרפא רבים משפיעים על הנפש מתוך פעולתם הכימית והאנרגטית.

הזמן שלך והבריאות שלך יקרים לנו! ❤️

🔒טופס מאובטח ודיסקרטי בטכנולוגיות SSL

לייעוץ ראשוני חינם השאירו פרטים
הזמן שלך והבריאות שלך יקרים לנו!
בשיחה אחת נוכל להבין מה הצורך שלך, ולעזור לך ❤️

🔒טופס מאובטח ודיסקרטי בטכנולוגיות SSL