שאלות נפוצות נשירת שיער

יש לך שאלה לאמיר ?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם
כתבות נוספות בנושא

שאלות נפוצות נשירת שיער

מה זה ואילו סוגים של נשירת שיער קיימים?

נשירת שיער מוקדית :יכולה לנבוע ממחלות שונות כמו זאבת ,ליכן פלנוס ומחלות אוטואימוניות נוספות וכמו כן מזיהומים פטרייתיים .או מבעייה של התקפה עצמית של שורשי השיער שנקרא אלופסיה אריאטה התקרחות עגולה או טבעתית במוקד אחד או במספר מוקדים בקרקפת בגבות בזקן ובכל מקום אחר.(תמונה של אלופסיה אריאטה לפני  ואחרי  -גידי ) 1-2 % באוכלוסייה

נשירת שיער מפושטת: בכל הקרקפת או באזורים נרחבים שלה .אצל גברים (נשירה גברית) יותר במפרצי הראש ונסיגת קיו השיער.אצל נשים (נשירה נשית) בדרך כלל הידללות בקדמת הראש והכתר כאשר הקיו הקדמי נשמר . (תמונה של נשירה לפני ואחרי-ליאת)

לשערה שני חלקים :החלק החיצוני הבולט שהוא גוף השערה ושורש השערה שנמצא בתוך העור.

בתוך שורש השערה ישנם תאי שורש המכונים  תאי מטריקס הם התאים האחראים על צמיחת השיער על ידי תהליכי התמיינות וגם אחראים על יצירת פיגמנט השיער (יחד עם המלנוציטים שנמצאים לידם) כלאמר על צבע השיער.

צמיחת השיער היא בשלושה שלבים: שלב האנאגן (אנא- למעלה בלטינית) הוא שלב שבו תאי המטריקס בונים את השערה בקצב אחיד של כ 0.3 ממ ביום 2.1 ממ בשבוע סנטימטר בחודש ו 12 סמ בשנה.משך זמן שלב האנאגן בין 3-5 שנים.

שלב הקטגן (קטא-למטה בלטינית) הוא קצר ואורכו בין 2-3 שבועות בשלב זה חלה הפסקת הצמיחה והוא שלב מעבר לשלב הטלוגן.

שלב הטלוגן (טלו-סוף בלטינית) הוא שלב המנוחה הנמשך כ 3 חודשים בשלב זה השערה נחה ובסופו נושרת בו זמנית תאי המטריקס מתחילים לייצר שערה חדשה .

בראש של אדם יש כ 100,000 שערות בצפיפות של כ150-300 שערות לסמ"ר.במצב תקין 85%

מהשיער נמצא בשלב האנאגן,כ 12% נמצאים בשלב הקטגן ורק כ 3% נמצא בשלב הטלוגן.במצב של נשירת שיער מוגברת עולה אחוז השערות הנמצאות בשלבי הקטגן והטלוגן ויורד אחוז השערות הנמצאות בשלב האנאגן.מספר השערות הנושרות ביום באופן נורמלי נע בין 50-100 שערות ביום וזה גם מספר השערות שצומח במקביל.במצב של נשירת שיער מוגברת אין קצב הצמיחה מדביק את קצב הנשירה.   

 אובדן שיער יכול להיחשב לבעיה רק כאשר הוא מתחיל ליצור אזורים דלילים בראש. אחת הפעולות שניתן לבצע כדי לבדוק אם יש נשירה משמעותית של שיער היא משיכת השיער ((Pull Test: מושכים קבוצה של שערות באמצעות שלוש אצבעות; אם בין האצבעות יימצאו מעל 4-5 שערות – הרי מדובר בנשירה רצינית. בדיקה נוספת נעשית ע"י הסתכלות על הכרית בבוקר כשקמים מהשינה – אם מוצאים מעל 8 שערות על הכרית, גם כן מדובר בנשירה רצינית.

מהם הגורמים לנשירת שיער?

במצב של נשירת שיער מוקדית מסוג אלופסיה אריאטה הסיבה היא התקפה אוטואימונית של שורשי השיער כלאמר היווצרות ספומטנית של נוגדנים עצמיים (המכוונים נגד זקיקי השיער) .

סיבות לנשירה עלול להיות מ:

בעיה של תת פעילות או יתר פעילות של בלוטת התריס

דיאטות הרעבה או מחסור בחלבונים אצל צמחונים וטבעונים שלא דאגו לתחליפים נאותים

טיפולים כימוטרפיים

מזג אוויר (סתיו ,אביב)

מחסור בברזל

מחלות זיהומיות

ניתוח רציני

 לידה

שחלות פוליציסטיות

סיבה נפוצה מאוד היא אנדרו גנטית :

נמצא, כי בתהליך הנשירה, ההורמון טסטוסטרון (T) הופך להורמון דיהידרוטסטוסטרון ((DHT. תהליך זה מזורז על ידי אנזים בשם 5 alpha reductase  . ה- DHT  שנוצר, נקשר למולקולה בשם Androgen Receptor (AR). צמד (קומפלקס) זה, של DHT+AR, פוגע בזקיקי השערה, וגורמים לקיצור שלב הצמיחה (האנאגני) של מחזור השערה, ע"י מניעת אספקת דם לזקיקי השערה. התוצאה – הצטמקות זקיקי השערה עקב אי אספקת דם, וכתוצאה מכך – נשירת שיער.אצל חלק מהגברים והנשים ישנה רגישות גנטית הגורמת להם להיות רגישים יותר להורמון הטסטוסטרון.גם אצל נשים שיש להן נטייה גנטית לרגישות לטסטוסטרון ,לאחר גיל המעבר כשרמות הטסטוסטרון גבוהות באופן יחסי בגלל ירידה ברמות האסטרוגן יש נטייה  מוגברת לנשירה. זוהי דוגמה טובה למצב שכיח בנשירה בה גורם גנטי (גנוטיפ) שלא בא לידי ביטוי וכתוצאה משינוי הורמונלי היא באה לידי ביטוי עכשיו (פנוטיפ).

קבוצות גיל שזה מאפיין אותם

כ-80% מן הגברים מקריחים בגיל מסוים, 25% מכלל הנשים שמתחת לגיל 40 סובלות מנשירה ו-50% מהנשים שמעל גיל 40 מאבדות שיער באופן משמעותי.

תמונה של  לפני אחרי שרית ( 45)   תמונה של לפני אחרי מבוגרת (65 )

למה אצל נשים יש יותר הצלחה בטיפול?

ב 99% ממקרי הנשירה והקרחה אצל גברים המרכיב המשמעותי הוא מרכיב גנטי שקשה להתערב בו.לעומת זאת אצל נשים המרכיב ההורמנלי כפי הנראה משחק תפקיד משמעותי יותר בנשירה והוא מרכיב שניתן להשפעה ולשינוי.

תוכן עניינים

איך בדיוק הטיפול מתבצע? הטיפול מיועד לטפל ב:

  1. הורדת רמת ה-DHT. כאמור, ה- DHTהוא הגורם להרס הזקיקים ולהתקרחות. הפחתת הכמות שלו בגוף בכלל ובקרקפת בפרט מונעת את ההשפעה ההרסנית שלו על הזקיקים.
  2. המרצת זקיקי השיער באופן שבו שלב הצמיחה יתארך, שלב המנוחה יתקצר, תפוקתם תעלה והשיער שיצמח יהיה איכותי יותר.

הטיפול בנשירה מורכב מטיפול בדיקור בעיקר באזורי הנשירה ,מתן צמחים בבליעה ,תוספי תזונה ותמיסות חיצוניות על בסיס צמחים.הטיפול מתמקד בעיכוב האינזים 5 אלפא רדוקטאז האחראי להתקרחות במקרים הנפוצים של נשירה אנדרו-גנטית ,דיקור המעודד הספקת דם לקרקפת ו"מעיר" את פעילות תאי המטריקס האחראים על הצמחת השיער.בתמיסות החיצוניות יש צמחים בעלי פעילות המעודדת את תאי המטריקס וכמו כן מפחיתים פעילות דלקתית שמסתבר שקיימת בהרבה מהמקרים ותורמת להחלשת זקיקי השיער.הדיקור משחרר אנדורפינים ועוזר לייצר סרטונין ובכך תורם להפחתת מתח שגם הוא כפי הנראה גורם בנשירה.כהשלמה לדיקור מטופלים מתבקשים להגביר פעילות גופנית שבועית. לעתים יש צורך בשימוש בגלגלת עם מחטים בשימוש עצמי לאחר פיזור התמיסה על הקרקפת  (דרמה רולר) הגורם גם להחדרת  החומר בצורה טובה ויעילה יותר לדרמיס וגם משמש כזרז נוסף להספקת דם לקרקפת.

דוגמאות לצמחים שמטפלים ואיך הם פועלים לעצירת נשירה והצמחה?

Polygonum-  מעודד מעבר משלב המנוחה לשלב הצמיחה 2 מחקרים מקוריאה

Rhubarb- נוגד דלקת

 Saw Palmeto דקל ננסי  הוכח כמנטרל את האנזים 5 אלפא רדוקטאז ומונע מעבר של דסטוסטרון לדהידרוטסטוסטרון

Angelica sinensis –מווסת מערכות הורמונליות הן לתופעות של לפני מחזור והן לגיל המעבר

מכיל אסטרוגנים צמחיים שעוזרים להפחתת ייצור הDHT

מה מציעה הרפואה הקונבנציונלית ומה היתרונות של השימוש ברפואת שיער משלימה?

מינוקסידיל 2%  לנשים 5% לגברים
פרופסיה (פינסטריד)

קיימים היום מספר טיפולים להתקרחות ונשירת שיער כמו תמיסת מינוקיסידיל, פינסטריד(פרופסיה) וציפרוסטרון אצטאט. בנוסף קיימים היום טיפולים שונים פרה-רפואיים שיעילותם טעונה הוכחה רפואית. העקרון העומד מאחורי כל הטיפולים הללו – להשיב או להגדיל בחזרה את השורש וזקיק השערה לגודל ולמבנה הקודם שלהם, לפני הצטמקותם, בעזרת אספקת דם מואצת, או על ידי מניעת יצירת DHT, כדי שיוכלו לגדל חזרה את השערה.

הטיפול הרפואי הנפוץ ביותר לגברים הוא תמיסת 5% מינוקסידיל לגברים – 2% לנשים, כטיפול מקומי. מינוקיסדיל מרחיב כלי דם וגורם לגירוי תאי האפיתל בזקיק השערה (בפפילה), פעולה זו מאריכה את מחזור חיי השערה וגורמת לעידוד צמיחת שערה חדשה. סימנים ראשונים של שיפור מופעים בדרך כלל כעבור 3 חודשי טיפול. יעילות התכשיר הינה כ- 20-30% ומדובר בעיקר בעצירת נשירה. לטיפול בהתקרחות גברית ניתן לקחת באופן אורלי כדורי פנסטריד (פרופסיה). חומר זה מעכב את האנזים 5 alpha reductase   ובכך מונע יצירת DHT. רמות נמוכות של DHT מאפשרות לזקיקי השערה להתרחב מחדש ולגדל שיער חדש ועבה, במקום שיער ה פלומתי. מקרים מסויימים.

הטיפולים הקונבנציונלים יעילים ברמה מסוימת אך כרוכים בסיכון של תופעות לוואי ונטילה לאורך זמן רב של התרופות.הטיפולים הצמחיים והדיקור לא כרוכים בתופעות לוואי ידועות לפי שעה . 

שאלות נפוצות

אחוז ההצלחה בטיפול בנשירת שיער הינו גבוה במיוחד.

במרפאתנו, שיטות הטיפול מפותחות באופן פרטני לכל מטופל, תוך ביצוע בדיקות ותשאול ממוקד לטובת התאמת הטיפול וההמלצות היעילות ביותר להקלה ושיפור משמעותי, גם במקרים הקשים ביותר

בהחלט, אמיר קלי מטפל כבר עשרות שנים ועזר לרפא אלפי מטופלים. אתם מוזמנים להיכנס לעמוד ההמלצות בתפריט.

אם יש לכם ביטוח בריאות פרטי, יתכן ואתם זכאים לקבלת החזר!
בדקו עם סוכן הביטוח שלכם האם ישנו סעיף של רפואה משלימה אצלכם בפוליסה.
המחירים שלנו הוגנים ומשתנים בהתאם לסוג הטיפול ומצבו הבריאותי של המטופל. צרו איתנו קשר עכשיו ונשמח לתת לכם אינפורמציה נוספת!
כתבות נוספות בנושא
הזמן שלך והבריאות שלך יקרים לנו! ❤️

🔒טופס מאובטח ודיסקרטי בטכנולוגיות SSL

לייעוץ ראשוני חינם השאירו פרטים
הזמן שלך והבריאות שלך יקרים לנו!
בשיחה אחת נוכל להבין מה הצורך שלך, ולעזור לך ❤️

🔒טופס מאובטח ודיסקרטי בטכנולוגיות SSL